Werkplaats

Lekke band? Ketting ligt er vanaf? Of is er een spaak gesprongen? Geen paniek! Wij helpen u met alle fietsreparaties. Onvoorziene reparaties (zoals een lekke band) proberen we binnen 24 uur te repareren (in de vakantieperiode kan dit oplopen tot 2/3 dagen). Indien gewenst maken we vantevoren een prijsopgave voor u en zorgen ervoor dat de reparatie binnen de afgesproken tijd klaar is. Voor een servicebeurt of een grote reparatie is het handig om een afspraak te maken.

Onze werkplaats tarieven gelden voor normaal verlopende werkzaamheden in onze werkplaats.

Wij hanteren de  BOVAG tarieven die in de fietsenbranche gangbaar zijn.
Voor werkzaamheden onder moeilijker omstandigheden worden extra kosten in rekening gebracht (*).

De onderstaande tarieven zijn exclusief

Algemeen werkplaatstarief € 60,00 per uur / € 1,00 per minuut inclusief b.t.w. onderdelen.

* wordt altijd in overleg uitgevoerd

 

Regelmatig een onderhoudbeurt kost weinig  moeite, uw fiets blijft soepel rijden, de slijtage is minder en de fiets blijft er goed uitzien. Bovendien is het stuk veiliger fietsen op een betrouwbare fiets.
 

We geven een aantal tips om weer goed en veilig de weg op te gaan.

Fietsonderhoud is een essentieel onderdeel. Niet alleen houd je de fiets mooi, maar alles blijft ook soepel werken en lopen. Daarnaast is een stukje onderhoud belangrijk als controle om bijvoorbeeld slijtage snel op te merken.

We gaan hier tips en trucs geven over het zo goed mogelijk reinigen en smeren van je fiets/draaiende onderdelen. Daaronder valt bijvoorbeeld het reinigen van de ketting, het schoonmaken van je frame en daarna de nazorg zoals bijvoorbeeld het smeren van je ketting en het eventueel beschermen van je frame.

Het reinigen van de ketting

Na een rit in de regen of na een rit door het bos is het reinigen van een ketting bijna niet te vermijden. Bij mooi weer ligt dit iets anders. Het schoonmaken van de ketting kan dan worden voldaan met het schoonwrijven met een doek. Door het schoonwrijven haal je de meeste stof en vuil er af, die aan de olie is blijven plakken. Hierdoor voorkom je dat het stof verder binnendringt in het binnenwerk van de ketting en slijtage aanricht.

Bij natte of modderige omstandigheden ligt het anders. De ketting is smerig door zand en andere troep die je op je pad tegen bent gekomen. Dit vraagt om een iets grondigere reiniging.
De eerste stap is het schoonmaken van de ketting. Dit kan bijvoorbeeld erg goed door de ketting te reinigen met een kettingreiniger. Uiteraard bij ons verkrijgbaar vanaf €17.95.

Deze kan bijvoorbeeld gevuld worden met Bionet (€10.95) of andere kettingreiniger. Een te sterke ontvetter kan er voorzorgen dat het binnenwerk van je ketting ontvet wordt. Er wordt door de fabrikant namelijk een laagje vet aan de binnenkant van je ketting aangebracht. Dit laagje is NIET opnieuw aan te brengen als het eenmaal verwijderd wordt. Bijvoorbeeld je ketting in spuiten met Remmenreiniger of WD40 zorgt er voor dat dit laagje oplost. Je ketting gaat dan een tikkend geluid maken en vervelender is dat deze een stuk sneller slijt.

Nadat de ketting is bewerkt met schoonmaakmiddel, is het handig om de ketting schoon te spoelen met water zodat er geen ontvetter achter blijft. Overgebleven ontvetter kan namelijk als gevolg hebben dat nieuwe kettingsmeer er gelijk afspoelt.
Nadat hij schoon is gemaakt moet de ketting droog gemaakt worden. Dit kan door hem droog te wrijven met een doek. De ketting is na het ontvetten namelijk al zijn bescherming kwijt en het niet afdrogen van de ketting zou kunnen leiden tot roestvorming.

Doek over de ketting

Fietsonderhoud van de overige loopdelen

Wanneer je ketting vies is, zit er vaak ook zand tussen, in, en op de andere loopdelen. Zo is bijvoorbeeld vaak je cassette smerig en zit er prut tussen je derailleurwieltjes. Het is aan te raden om dit ook schoon te maken, omdat anders de ketting snel opnieuw vies wordt en het geluid van zand tussen je ketting blijft aanhouden.
Handig is om dit met een klein borsteltje te doen. Met een setje onderhoudsborteltjes van Simson (€13.95) kun je goed tussen je cassette komen. Met een ontvetter en de borstel kun je de cassette goed schoon krijgen. Naspoelen met water en hij ziet er weer uit als nieuw.
Voor je derailleur wieltjes geldt dat hier zand en dergelijke tussen komt. Ook deze kunnen het best gereinigd worden met een borstel en een ontvetter.

De voorgaande stappen (op het droog wrijven van de ketting na) kunnen het beste als eerste worden gedaan. Er kan namelijk redelijk wat vuil van de ketting en cassette af komen. Als dit vuil op je net gepoetste frame komt, kun je daarmee weer van vooraf aan beginnen.

 

Het schoonmaken van het Frame

Een vuil frame kan snel schoongemaakt worden. Het is handig als je hiermee begint om het ergste vuil er eerst af te spoelen. Als er nog zand op je frame zit als je begint met poetsen kan dit onnodig krassen veroorzaken. . Belangrijk is om het afspuiten niet met een krachtige straal te doen. Als dit gebeurt, spuit je snel het vet uit de verschillende lagers.

Voor het schoonmaken kun je een gewoon sopje maken of eventueel Bionet verdunnen. Daarna insoppen en afspoelen.
Nadat je frame schoon gespoeld is, is het handig om hem droog te wrijven om er voor te zorgen dat er geen lelijke opgedroogde vlekken en kringen ontstaan.

Fietsonderhoud van de ketting

Na het drogen van de ketting, is het van belang dat deze weer opnieuw ingevet wordt. Een goed ingevette ketting gaat niet alleen langer mee, maar loopt ook soepeler. Voor het smeren van olie raden we aan om een druppel flesje te gebruiken. Naast het voordeel dat de olie gedoseerd op de ketting terecht komt, houdt de olie uit een druppel flesje ook beter dan olie uit een spray olie. Er zijn globaal gezien twee type olie. Olie voor droge weersomstandigheden; deze zijn minder plakkerig en zorgen er voor dat stof niet aan de ketting blijft plakken, en olie voor natte omstandigheden; deze zijn wat dikker en zorgen er voor dat de olie er niet snel afwast. Mocht je er mee in drogen omstandigheden rijden, dan blijft stof er sneller aan zitten en krijg je ondanks mooi weer toch op den duur een vieze ketting.
Je druppelt op elke schakel van je ketting een druppel olie en laat het intrekken. Het mooiste is om vlak voordat je gaat fietsen even een doek over de ketting te halen zodat eventueel overtollige olie van de schakels verdwijnt.

Dry Lube van Cyclon €9.95

Wet Lube van Cyclon €10.95.-

olie op de ketting druppelen

Op deze manier kun je met klein fietsonderhoud je fiets niet alleen schoon houden, maar werkt alles ook veel soepeler en sneller.

Wij doen deze werkzaamheden standaard bij een onderhoudsbeurt voor Stads, Hybride, MTB en racefietsen. Een onderhoudsbeurt is vanaf €45.- (exclusief materiaal)


Contactgegevens

  • Hondsrug 30
  • 3524 BP, Utrecht
  • E-mail ons
  • (030) 289 45 81
  • KvK: 30227362
  • BTW: NL178007304B01
  • IBAN: NL44ABNA0442010532

Bezoek ook:



Openingstijden

Extra info

Maandag:  Gesloten
Dinsdag:  09.00 - 18.00 uur
Woensdag:  09.00 - 18.00 uur
Donderdag:  09.00 - 18.00 uur
Vrijdag:  09.00 - 18.00 uur
Zaterdag:  09.00 - 17.00 uur
Zondag:  Gesloten
 
Op nationale feestdagen zijn wij gesloten.


Buienradar

Onze merken

Azor
Bakfiets.nl
Batavus
BSP
Cortina
Dahon
Gazelle
Loekie
Pointer
Sparta
Vogue